Direcția de audit public intern este constituită în subordinea directă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Personalul Direcției de audit public intern are următoarele atribuții:
a) elaborează norme metodologice specifice după care își desfășoară activitatea, cu avizul Unității Centrale de Armonizare privind Auditul Public Intern;
b) elaborează planul anual de audit public intern în cadrul Ministerului Public, pe care îl supune aprobării procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
c) efectuează activități de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar și control ale Ministerului Public sunt transparente și conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficiență și eficacitate;
d) asigură activitatea de supervizare a misiunilor de audit public intern desfășurate;
e) informează Unitatea Centrală de Armonizare privind Auditul Public Intern despre recomandările neînsușite de către conducătorii entității auditate, precum și despre consecințele acestora;
f) raportează procurorului general constatările și concluziile rezultate din misiunile de audit public intern desfășurate, precum și stadiul implementării recomandărilor formulate;
g) elaborează raportările trimestriale și semestriale prevăzute de lege;
h) elaborează raportul anual al activității de audit public intern la nivelul Ministerului Public;
i) în cazul identificării unor iregularități sau posibile prejudicii, raportează imediat procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și structurii de control intern abilitate;
j) efectuează misiuni de consiliere, potrivit legii;
k) desfășoară audituri ad-hoc, respectiv misiuni de audit public intern cu caracter excepțional, necuprinse în planul anual de audit public intern;
l) exercită alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau dispuse de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
m) elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă pe o perioadă de 3 ani.
Direcția de audit public intern auditează, cel puțin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
a) angajamentele bugetare și legale din care derivă direct sau indirect obligații de plată, inclusiv din fondurile comunitare;
b) plățile asumate prin angajamentele bugetare și legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c) vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unităților administrativ-teritoriale;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare și stabilire a titlurilor de creanță, precum și a facilităților acordate la încasarea acestora;
f) efectuează misiuni de audit public intern, necuprinse în plan, stabilite prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
g) elaborează Carta auditului intern în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările și completările ulterioare, normele metodologice specific privind exercitarea activității de audit public intern, Codul privind conduita etică a auditorului intern și Standardele internaționale de audit intern.
În cadrul Direcției de audit public intern funcționează Compartimentul de monitorizare și metodologie, care exercită atribuțiile prevăzute la alin. (2) lit. a), e), f), g) și h), precum și orice alte atribuții dispuse de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Direcția de audit public intern este condusă de un director.
Directorul Direcției de audit public intern are următoarele atribuții:
a) organizează, coordonează, controlează și răspunde de activitatea întregului personal din subordine privind îndeplinirea la timp și în mod corespunzător a atribuțiilor de serviciu;
b) coordonează, îndrumă și verifică din punct de vedere tehnic și metodologic și, după caz, supervizează misiunile de audit efectuate de auditorii interni;
c) repartizează personalului din subordine lucrările de competența direcției și îl îndrumă în vederea soluționării corecte și în termen a acestora;
d) soluționează unele lucrări ale direcției, în special acelea cu un grad de complexitate ridicat;
e) propune procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sau, după caz, conducătorilor unităților de parchet verificate tragerea la răspundere, în limitele atribuțiilor ce le revin, a persoanelor vinovate de neregulile constatate;
f) evaluează performanțele profesionale individuale ale auditorilor interni, potrivit legii;
g) coordonează activitatea Compartimentului de monitorizare și metodologie;
h) avizează numirea sau revocarea auditorilor interni;
i) elaborează anual planul de formare profesională a auditorilor interni, aprobat de conducătorul unității și urmărește realizarea acestuia;
j) evaluează stadiul de implementare a recomandărilor și caracterul adecvat al acțiunilor întreprinse, în funcție de informările primite de la entitățile/structurile auditate;
k) analizează periodic rezultatele implementării și progresele înregistrate în implementarea recomandărilor raportate de entitatea/structura auditată;
l) exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau dispuse de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Directorul Direcției de audit public intern are obligația să definească modalitățile de organizare și desfășurare a activității de consiliere în Carta auditului intern, alături de activitățile de asigurare.
Directorul Direcției de audit public intern răspunde de organizarea și desfășurarea misiunilor de consiliere și de resursele necesare pentru desfășurarea acestor misiuni.