RECURSURI ÎN INTERESUL LEGII - ÎN MATERIE CIVILĂ stema_rotunda_mica.png
2024

 

Arhive: 202320222021202020192018201720162015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010
  Jurisprudenţă istorică 1994-2003

 

Nr.crt. Data promovării recursului
în interesul legii
Obiectul recursului în interesul legii Decizia Înaltei Curți de
Casație și Justiție
1. 23.01.2024 În interpretarea şi aplicarea art. 34 din Legea nr. 155/2010 a poliției locale coroborat cu art. 11 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, stabilirea drepturile salariale ale personalului poliției locale trebuie sau nu să se facă în același cuantum cu drepturile salariale ale personalului din aparatul de specialitate al primarului?

Dosar nr.2948/1/2023
Decizia nr.1 din 19.02.2024

2. 26.01.2024 În considerarea prevederilor art. 115 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu dispoziţiile art. 32 și 33 din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, raportat la prevederile art. 197, art. 470 alin. (2) și (3), respectiv art. 486 alin. (2) și (3) din Codul de procedură civilă, există obligaţia timbrării cererilor de chemare în judecată și a căilor de atac introduse sau declarate de către debitor anterior deschiderii procedurii de insolvență și însușite de către practicianul în insolvență desemnat în procedură? Dosar nr.2975/1/2023
Decizia nr.2/26.02.2024
3. 22.02.2024 În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 5 și art. 20 din Legea  nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, prestarea activității specifice, de reprezentare juridică, se poate realiza de către consilieri juridici, în calitatea lor de funcționari publici (în cazul unei autorități, instituții publice sau persoană juridică de drept public) sau de angajați cu contract individual de muncă (în cazul unei instituții sau a unei persoane juridice de drept public ori de drept privat), independent de înscrierea acestora în Tabloul profesional al Consilierilor Juridici ținut de Colegiile Consilierilor Juridici din România, sau, dimpotrivă, aceasta reprezintă o condiție sine qua non pentru desfășurarea activității specifice de reprezentare juridică. Dosar nr.390/1/2024
Decizia nr.7/22.04.2024
4. 08.03.2024 „Dacă prevederile art. 1 alin. (2) lit. b) din Decretul-Lege nr. 118/1990 au în vedere și persoanele înrolate în armata maghiară, care au fost constituite prizonieri de către partea sovietică după data de 23 august 1944 sau, fiind       constituite ca atare înainte de această dată, au fost menținute în captivitate    după data de 23 august 1944”
+ Precizări înaintate la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la data de 20.03.2024

Dosar nr.117/1/2024
Decizia nr.5/25.03.2024

5. 29.03.2024 Timbrajul acţiunilor având ca obiect repararea prejudiciului cauzat prin punerea în aplicare a prevederilor art. I pct.13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, art. I alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscale-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, art. I alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, art. I alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prin care indemnizaţiile demnitarilor (primar şi viceprimar) au fost înghețate succesiv la acelaşi nivel cu cel corespunzător anului 2019, prin raportare la salariul minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare în anul 2019, întemeiate în drept pe dispoziţiile art. 9 din Legea nr. 554/2004, a contenciosului administrativ, promovate de sindicat în numele unor salariaţi, primari şi viceprimari ai unor comune sau orașe. Dosar nr.378/1/2024
Decizia nr.6/22.04.2024
6. 11.04.2024 Interpretarea și aplicarea neunitară a dispozițiilor art. 75 alin. (1) și art. 278 alin. (1) din Codul muncii, raportate la prevederile art. 2553 alin. (1) din Codul civil și ale art. 181 alin. (1) pct. 2 și alin. (2) din Codul de procedură civilă, având ca obiect modalitatea de calcul al termenului de preaviz, respectiv dacă aceasta include sau nu și ziua în care a fost comunicată notificarea privind încetarea contractului individual de muncă, respectiv ziua în care s-a împlinit termenul Dosar nr.471/1/2024
Decizia nr.8/20.05.2024
7. 16.04.2024 Dacă, în baza prevederilor art. 616 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, asociațiile și fundațiile înființate în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, pot avea ca scop și/sau ca obiectiv organizarea de activități specifice arbitrajului instituționalizat?

Dosar nr.905/1/2024
Decizia nr.10/17.06.2024

8. 24.04.2024 În interpretarea  art. 113 alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, o instituție bancară este ținută să furnizeze informații protejate de secretul bancar privind conturile bancare ale unui client defunct către moștenitorii clientului defunct, de la data deschiderii contului bancar sau de la data deschiderii moștenirii clientului defunct? Dosar nr.679/1/2024
Decizia nr.9/20.05.2024
9. 29.05.2024 Dispozițiile art. 38 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv cele cuprinse în art. I alin. (1)-(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, în art. I alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și în art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative sunt aplicabile funcționarilor publici și personalului contractual din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale și din serviciile publice din subordinea acestora, având în vedere prevederile de excepție ale art. 11 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice? Dosar nr.970/1/2024
Decizia nr.11/17.06.2024
10. 30.05.2024 Interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri ce au aparținut cultelor religioase din România, în sensul de a se stabili dacă se aplică și titularilor cererilor de retrocedare a imobilelor înstrăinate legal anterior datei de 22 decembrie 1989

Dosar nr.975/1/2024
Decizia nr.12/17.06.2024

11. 26.06.2024 Dacă, în interpretarea și aplicarea art. 150 din Codul muncii, art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 250/1992, art. 22 din Ordonanța Guvernului nr. 6/2007, art. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 10/2008, indemnizația de hrană reglementată de art. 18 din Legea-cadru nr. 153/2017 intră în baza de calcul al indemnizației de concediu de odihnă cuvenite personalului contractual plătit din fonduri publice și funcționarilor publici Dosar nr. 1087/1/2024
Decizia nr. 13/16.09.2024
12. 01.08.2024 În interpretarea şi aplicarea unitară a prevederilor art.57 alin.(3) din Legea nr.85/2014, prerogativa creditorului majoritar de desemnare a administratorului/lichidatorului judiciar poate fi exercitată doar până la sau în cadrul primei adunări a creditorilor, având ca ordine de zi confirmarea sau desemnarea administratorului/lichidatorului judiciar ori aceasta subzistă şi ulterior acestui moment, în cazul în care adunarea creditorilor nu a hotărât confirmarea/desemnarea administratorului/lichidatorului judiciar Dosar nr. 1174/1/2024
Decizia nr. 14/16.09.2024
13. 28.08.2024 Interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 103 alin. (1) lit.d) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul de a se stabili dacă, pentru a se putea reține existenţa, atât a accidentului de circulaţie, cât și a vătămării corporale, este necesar ca leziunile traumatice sau afectarea sănătății terței persoane implicate să fie evaluate prin zile de îngrijiri medicale Dosar nr. 1340/1/2024
Decizia nr. 18/07.10.2024
14. 16.09.2024 Dacă prevederile art. 107 alin. (2) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice fac trimitere la regimul general al prescripției, stabilit prin legislația de drept comun aplicabilă în raport cu datele concrete ale speței sau instituie un regim propriu al prescripției, derogatoriu de la dreptul comun, ori reglementează un termen imperativ, de 3 ani, în care se acordă/recuperează diferențele, fără a fi incident regimul juridic al prescripției

 

15. 20.09.2024 Interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 75 din Legea nr. 85/2014 privind măsurile procesuale pe care le poate dispune instanța de judecată în situaţia existenței a două căi de atac, atât a creditorului, cât și a debitorului și a aceleiaşi acţiuni civile, în condițiile în care față de debitor s-a deschis, în cursul soluţionării căilor de atac, procedura insolvenței, iar criticile acestora privesc aceeaşi creanță dedusă judecății Dosar nr. 1533/1/2024
Decizia nr. 22/18.11.2024
16. 25.09.2024 Interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 35 alin. (1) şi (3) raportat la art. 21 alin. (6) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, respectiv determinarea grilei notariale incidente în ipoteza în care instanţa stabileşte atât existenţa dreptului la acordarea măsurilor reparatorii, cât şi numărul de puncte care se acordă persoanei îndreptăţite Dosar nr. 1598/1/2024
Decizia nr. 19/21.10.2024
17. 03.10.2024 Interpretarea și aplicarea  dispozițiilor art.3 lit.c) din Ordonanța Guvernului nr.26/2011 privind înființarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, modificată și completată, în sensul de a se stabili dacă procentul de 30% din suma cu titlu de amendă contravențională reprezentând venit la bugetul I.S.C.T.R, și se poate executa prin intermediul executorilor judecătorești, sau se face venit la bugetul general consolidat  și se execută prin intermediul  executorilor fiscali Dosar nr. 1782/1/2024
Decizia nr. 20/11.11.2024
18. 03.10.2024 Interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 460 alin. (5) lit.b) și d) și alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, modificată și completată și ale pct. 38 din Titlul IX- ,,Impozite și taxe locale” – Capitolul II - ,,Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri” – Secţiunea a 4-a - ,,Calculul impozitului pe clădirile nerezidențiale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, în sensul de a se stabili, dacă, după depunerea declarației de impunere și stabilirea impozitului pe clădirile nerezidențiale prin raportare la valoarea clădirii rezultată din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, valoarea impozabilă a clădirii mai poate fi sau nu stabilită, pentru același an fiscal de referinţă, pe baza unui raport de evaluare, dacă nu au intervenit schimbări cu privire la starea fizică și/sau regimul juridic al clădirii

 

19. 01.11.2024 În interpretarea art. 65 alin. (1), (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010 referitor la pensia anticipată parţială, este posibilă recalcularea pensiei anticipate parţiale cu luarea în considerare a beneficiului prevăzut de alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010, de către o persoană care a solicitat şi obţinut pensia anticipată parţială în condiţiile art. 65 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 263/2010? Dosar nr. 2024/1/2024
Decizia nr. 21/18.11.2024
20. 29.11.2024 Interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 26 alin. (5) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, în sensul de a se stabili dacă, în lista persoanelor care pot fi desemnate, prin tragere la sorți, ca președinți ai birourilor electorale de circumscripție și locțiitori ai acestora, pentru alegerile locale generale, pot fi sau nu înscriși toți magistrații (judecători și procurori), fără nicio distincție sub aspectul instanţei ori al parchetului la care sunt numiți și al domiciliului ori reședinței acestora.