SECŢIA PARCHETELOR MILITARE

 

În cadrul Secției parchetelor militare, funcționează:

 

A.        Serviciul de urmărire penală și judiciar:

a)        Biroul de urmărire penală;

b)        Biroul judiciar.

 

B.        Serviciul de cooperare judiciară și criminalistică

a)        Biroul de cooperare judiciară;

b)        Biroul de criminalistică.

 

C.        Serviciul de organizare, mobilizare, resurse umane, economico-financiar și administrativ:

a)        Biroul economico-financiar, contabilitate și administrativ.

 

D.        Biroul de documente clasificate.

 

Conducerea Secției parchetelor militare și atribuțiile acesteia

Secția parchetelor militare exercită atribuțiile Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în legătură cu activitatea de urmărire penală și activitatea de criminalistică, precum și cele în legătură cu participarea la ședințele de judecată în cauzele penale având ca obiect infracțiuni săvârșite de militari.

Secția este condusă de un procuror militar șef secție, ajutat de un procuror militar șef secție adjunct.

 

Procurorul militar șef secție are următoarele atribuții:

a)        organizează, conduce, controlează, îndrumă și răspunde de activitatea personalului din cadrul secției, luând sau, după caz, propunând conducerii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție măsurile necesare pentru desfășurarea corespunzătoare a acesteia;

b)        stabilește atribuțiile manageriale delegate procurorului militar șef secție adjunct;

c)        dispune măsurile necesare pentru păstrarea în condiții de confidențialitate a Registrului de evidență privind metodele speciale de supraveghere și cercetare (R-6), a Registrului special privind măsurile de protecție a persoanelor vătămate, părților civile, martorilor, investigatorilor sub acoperire, informatorilor și a colaboratorilor (R-7), a suporturilor care conțin rezultatul activităților de supraveghere tehnică, precum și a altor documente care impun păstrarea în astfel de condiții;

d)        repartizează spre soluționare dosarele penale și celelalte lucrări înregistrate în secție, direct procurorilor militari ai secției sau prin procurorul-șef serviciu ori procurorul-șef birou, după caz;

e)        îndrumă, la cererea procurorilor militari din cadrul parchetelor militare, activitatea de urmărire penală;

f)        exercită, din dispoziția procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, activitatea de control tematic, respectiv de control operativ curent la Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel București și celelalte parchete militare;

g)        evaluează, din dispoziția procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, calitatea actelor de urmărire penală și a celor privind activitatea judiciară efectuate de procurorii militari din cadrul parchetele militare și propune conducerii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție luarea măsurilor necesare pentru înlăturarea deficiențelor constatate;

h)        propune procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție înființarea/desființarea de servicii, birouri sau alte compartimente de specialitate în cadrul parchetelor militare, precum și măsuri de îmbunătățire a activității parchetelor militare;

i)        stabilește, cu avizul conform al Serviciului de tehnologia informației din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, numărul informaticienilor de la parchetele militare;

j)        este ordonator terțiar de credite pentru parchetele militare, în finanțarea ordonatorului principal, care este ministrul apărării naționale;

k)        asigură implementarea strategiilor naționale și sectoriale în domeniul justiției la parchetele militare;

l)        elaborează semestrial programul de activitate al secției, asigură și urmărește realizarea integrală a obiectivelor și acțiunilor în termenele prevăzute;

m)        organizează și răspunde de înregistrarea, păstrarea și circulația în condițiile legii și a regulamentelor în vigoare a lucrărilor și informațiilor clasificate și a celor nedestinate publicității gestionate conform competenței de soluționare;

n)        înaintează, spre informare, procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție un exemplar al rechizitoriilor emise, în ziua confirmării legalității și temeiniciei acestora și înainte de sesizarea judecătorului de cameră preliminară, ordonanțele de infirmare a clasărilor dispuse în temeiul legii, în ziua emiterii lor precum și un exemplar al hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus restituirea cauzei la procuror în temeiul legii, în ziua comunicării la parchet a acestora;

o)        analizează cazurile de aplicare neunitară a unor dispoziții legale în practica instanțelor militare de judecată și informează conducerea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în vederea declarării recursului în interesul legii;

p)        formulează propuneri de delegare și detașare a procurorilor în cadrul secției, în condițiile legii;

q)        exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau dispuse de procurorul general al Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

În exercitarea atribuțiilor care îi revin, procurorul militar șef secție emite ordine sau dispoziții cu caracter intern.

 

Procurorul militar șef secție adjunct are următoarele atribuții:

a)        organizează, conduce, controlează și răspunde de activitatea personalului din cadrul secției în raport de atribuțiile manageriale delegate de procurorul-șef secție;

b)        soluționează lucrările repartizate de procurorul-șef secție și de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;

c)        exercită atribuțiile procurorului militar șef secție, în absența acestuia;

d)        exercită orice alte atribuții prevăzute în legi și regulamente sau stabilite de procurorul-șef secție ori de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

 

SERVICIUL DE URMĂRIRE PENALĂ ȘI JUDICIAR

Serviciul de urmărire penală și judiciar este condus de un procuror militar șef serviciu.

 

BIROUL DE URMĂRIRE PENALĂ

Procurorii militari din cadrul Biroului de urmărire penală au următoarele atribuții:

a)        efectuează urmărirea penală în cauzele penale de competența Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în care unul dintre subiecții activi ai infracțiunii este militar, prevăzute la art. 56 alin. (4) și (5) raportat la art. 40 alin. (1) din Codul de procedură penală sau preluate de la parchetele militare ierarhic inferioare, în condițiile prevăzute de lege;

b)        din dispoziția procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, analizează plângerile formulate împotriva măsurilor dispuse și a actelor de urmărire penală efectuate de procurorul general militar al Parchetului Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel București ori a soluțiilor de netrimitere în judecată dispuse de acesta și propun măsuri corespunzătoare, potrivit legii;

c)        exercită atribuțiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. c) în cauzele de competență proprie;

d)        participă la ședințele de judecată, în condițiile legii;

e)        îndrumă procurorii militari de la parchetele militare care efectuează activități de urmărire penală, la cererea acestora;

f)        analizează cauzele în care procurorii militari au dispus clasarea față de inculpați! arestați preventiv și propun măsuri corespunzătoare;

g)        asigură folosirea eficientă a mijloacelor tehnice criminalistice și îndrumă, în acest sens, procurorii militari de la parchetele militare;

h)        organizează activități comune cu Ministerul Apărării Naționale și celelalte structuri militare pentru prevenirea și combaterea criminalității, precum și pentru stabilirea cauzelor care generează sau favorizează criminalitatea în rândul personalului militar și salariaților civili ai structurilor militarizate, conform art. 113 alin. (2) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, constând în conferințe, seminare și alte acțiuni de colaborare sau cooperare;

i)        centralizează și analizează datele și informațiile rezultate în urma acțiunilor de îndrumare și cooperare, precum și pe cele privind evenimentele la care se deplasează procurorii militari;

j)        îndeplinesc orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția conducerii secției și a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

Biroul de urmărire penală este condus de un procuror militar șef birou.

 

BIROUL JUDICIAR

Procurorii militari din cadrul Biroului judiciar au următoarele atribuții:

a)        participă la judecarea de către Înalta Curte de Casație și Justiție a cauzelor privind infracțiunile săvârșite de militari, cu înștiințarea prealabilă a instanței și a Secției judiciare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;

b)        exercită căile de atac, potrivit legii, împotriva hotărârilor pronunțate de Înalta Curte de Casație și Justiție în cauzele penale judecate cu participarea procurorilor militari;

c)        analizează hotărârile judecătorești penale definitive în care problemele de drept au fost soluționate diferit și fac propuneri motivate pentru promovarea recursului în interesul legii;

d)        analizează cauzele cu inculpați arestați preventiv în care procurorii militari au dispus trimiterea în judecată, iar instanțele judecătorești au pronunțat hotărâri definitive de achitare, restituire sau trimitere la procuror, precum și cauzele în care s-a dispus, prin hotărâri definitive, punerea în libertate a unor inculpați trimiși în judecată în stare de arest preventiv de către procurorii militari;

e)        îndrumă procurorii militari de la parchetele militare care efectuează activitate judiciară, la cererea acestora;

f)        îndeplinesc orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția conducerii secției și a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

            Biroul judiciar este condus de un procuror militar șef birou.

 

 

SERVICIUL DE COOPERARE JUDICIARĂ ȘI CRIMINALISTICĂ

 

Serviciul de cooperare judiciară și criminalistică este condus de un procuror militar șef serviciu.

 

BIROUL DE COOPERARE JUDICIARĂ

Procurorii militari din cadrul Biroului de cooperare judiciară au următoarele atribuții:

a)        efectuează urmărirea penală în cauzele de competența Secției parchetelor militare sau preluate în condițiile legii, privind fapte penale comise de militari români dislocați pe teritoriul altor state, în cadrul unor forțe multinaționale, în condițiile în care, potrivit unei convenții internaționale, pe teritoriul statului primitor poate fi exercitată jurisdicția română;

b)        efectuează urmărirea penală în cauzele de competența Secției parchetelor militare sau preluate în condițiile legii, privind fapte penale comise de membrii forțelor armate străine aflate pe teritoriul României, dacă prin tratatele sau convențiile internaționale la care România este parte nu se prevede altfel;

c)        întocmesc lucrările în legătură cu cererile de asistență judiciară internațională, potrivit legii;

d)        organizează activități comune cu structurile de comandă ale forțelor armate străine aflate pe teritoriul României pentru prevenirea și combaterea criminalității, precum și pentru stabilirea cauzelor care generează sau favorizează criminalitatea în rândul personalului militar, constând în conferințe, seminarii și alte acțiuni de colaborare sau cooperare;

e)        îndeplinesc orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția conducerii secției și a procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție.

Biroul de cooperare judiciară este condus de un procuror militar șef birou și îndeplinește atribuțiile care revin Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în calitate de autoritate centrală în domeniul cooperării judiciare, în cauzele de competența parchetelor militare.

 

BIROUL DE CRIMINALISTICĂ

Procurorii militari din cadrul Biroului de criminalistică au următoarele atribuții:

a)        efectuează urmărirea penală în cauzele complexe de competența secției sau preluate, în condițiile legii, de la alte structuri de parchet, care necesită aplicarea metodelor științifice și a mijloacelor tehnice criminalistice;

b)        acordă sprijin sub aspect tehnic, tactic și metodologic procurorilor de la celelalte parchete militare care desfășoară activitate de urmărire penală proprie, în cauzele penale, în vederea eficientizării și dinamizării activității de urmărire penală;

c)        organizează evidența centralizată a cauzelor penale având ca obiect infracțiuni săvârșite cu intenție, care au avut ca urmare moartea unei persoane, aflate în evidența cauzelor cu autori neidentificați;

d)        elaborează lucrări de analiză vizând aspecte de ordin tehnic, tactic și metodologic privind folosirea de către procurorii militari a mijloacelor criminalistice;

e)        asigură difuzarea către parchetele militare, în scopul documentării, a lucrărilor elaborate pe plan intern și în străinătate cu privire la metodele și mijloacele tehnice, a regulilor și procedeelor tactice criminalistice necesare descoperirii, cercetării și prevenirii diferitelor categorii de infracțiuni;

f)        exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția procurorului militar șef secție.

Biroul de criminalistică este condus de un procuror militar șef birou.

 

SERVICIUL DE ORGANIZARE, MOBILIZARE, RESURSE UMANE, ECONOMICO-FINANCIAR ȘI ADMINISTRATIV

 

Personalul din cadrul Serviciului de organizare, mobilizare, resurse umane, economico- financiar și administrativ are următoarele atribuții:

a)        întocmește proiectele de ordin privind stabilirea drepturilor salariate și a altor drepturi cuvenite procurorilor militari și personalului auxiliar de specialitate, personalului militar, funcționarilor publici și personalului contractual din cadrul secției și al parchetelor militare;

b)        redactează proiectele de ordin privind delegarea unor procurori militari, precum și lucrările pentru Ministerul Apărării Naționale referitoare la acordarea gradelor, avansarea în grad, acordarea de distincții militare, trecerea în rezervă și pensionarea procurorilor militari și a personalului militar;

c)        întocmește proiectele contractelor de muncă ale personalului auxiliar de specialitate și personalului contractual din cadrul secției și al parchetelor militare;

d)        examinează contestațiile procurorilor militari și ale celorlalte categorii de personal cu privire la acordarea drepturilor salariale și propun măsuri;

e)        organizează examenele și concursurile pentru ocuparea posturilor vacante de grefier și promovarea personalului auxiliar de specialitate în cadrul secției, precum și examenele sau concursurile pentru ocuparea posturilor vacante de personal contractual din cadrul secției și al parchetelor militare, respectiv promovarea în grade sau trepte a personalului contractual;

f)        propune ocuparea prin transfer a unor posturi de personal auxiliar de specialitate și funcționar public vacante la nivelul secției și al parchetelor militare;

g)        asigură asistență de specialitate în cazul examenelor și concursurilor organizate la nivelul Parchetului Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel București pentru personalul auxiliar de specialitate;

h)        întocmește lucrările de organizare-mobilizare și cele de personal care decurg din reglementările militare;

i)        exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția procurorului ierarhic superior.

Serviciul de organizare, mobilizare, resurse umane, economico-financiar și administrativ este condus de către un procuror militar șef serviciu care are următoarele atribuții:

a)        organizează, conduce, controlează și răspunde de activitatea personalului din cadrul serviciului, luând sau, după caz, propunând procurorului militar șef al Secției parchetelor militare și conducerii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție măsurile care se impun pentru desfășurarea corespunzătoare a acesteia;

b)        colaborează, în condițiile legii, cu conducerile parchetelor militare cu privire la selecționarea, încadrarea, evaluarea și perfecționarea profesională a personalului, cu excepția procurorilor militari;

c)        asigură legătura cu Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne, Agenția Națională a Funcționarilor Publici, precum și cu alte instituții publice, în vederea realizării atribuțiilor specifice activității de resurse umane;

d)        exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau dispuse de procurorul militar șef secție.

 

BIROUL ECONOMICO-FINANCIAR, CONTABILITATE ȘI ADMINISTRATIV

Personalul Biroului economico-fînanciar și administrativ are următoarele atribuții:

a)        efectuează analize economice și face propuneri pentru întocmirea capitolului din bugetul de venituri și cheltuieli referitor la Secția parchetelor militare și la parchetele militare;

b)        asigură plata integrală și la timp a soldelor, salariilor și a celorlalte drepturi bănești cuvenite personalului Secției parchetelor militare, precum și al parchetelor militare;

c)        întocmește statele de plată, precum și proiectele de ordine de zi pentru alocarea sau, după caz, scoaterea de la drepturile bănești a personalului Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

d)        centralizează statele de plată a soldelor, salariilor și a altor drepturi bănești și efectuează reținerile către bugetul de stat și cel al asigurărilor sociale de stat, precum și a contribuției pentru pensia suplimentară, ajutorul de șomaj și altele, întocmind documentele necesare virării acestora, în cotele și la termenele stabilite pentru personalul Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

e)        întocmește și depune documentele privind cheltuielile de personal ale Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

f)        calculează, reține și depune garanțiile pentru gestionarii din cadrul Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

g)        întocmește documentația necesară calculării pensiilor pentru personalul Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

h)        asigură condițiile de păstrare în deplină securitate a banilor și a altor valori, a transportului acestora, precum și de realizare a operațiunilor de casă la Secția parchetelor militare și la parchetele militare;

i)        întocmește actele justificative de plată a cheltuielilor de delegare, transport, cazare, chirie, precum și actele justificative de decontare a contribuției personale pentru medicamente și servicii medicale pentru personalul Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

j)        întocmește actele justificative privind acordarea avansului pentru mărci poștale, taxe poștale, expertize, deplasări, cheltuieli cu utilitățile și altele asemenea;

k)        organizează evidența operațiunilor economico-financiare ale Secției parchetelor militare și ale parchetelor militare, efectuează controlul privind modul de respectare a dispozițiilor legale referitoare ia patrimoniul unității și asigură informațiile necesare cu privire la executarea bugetului devenituri și cheltuieli, precum și gospodărirea mijloacelor financiare șî materiale;

l)        organizează, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor Publice și dispozițiilor Direcției financiare din cadrul Ministerului Apărării Naționale, contabilitatea în partidă dublă a activității economico-financiare și de planificare desfășurate la Secția parchetelor militare și la parchetele militare;

m)        efectuează sau, după caz, coordonează activitățile de inventariere a patrimoniului Secției parchetelor militare și al parchetelor militare;

n)        asigură legătura cu instituțiile publice și societățile comerciale ce deservesc Secția parchetelor militare și parchetele militare;

o)        urmărește realizarea decontărilor cu debitorii și creditorii;

p)        comunică parchetelor militare dovada achitării contravalorii expertizelor, constatărilor sau a altor lucrări efectuate în cursul urmăririi penale, în scopul stabilirii corecte a cheltuielilor judiciare avansate de stat;

q)        întocmește și depune darea de seamă contabilă și raportul explicativ;

r)        realizează documentația necesară obținerii resurselor financiare necesare pentru funcționarea corespunzătoare a Secției parchetelor militare, precum și a parchetelor militare;

s)        urmărește emiterea notelor de recepție privind bunurile achiziționate de Secția parchetelor militare și de parchetele militare;

ș) stabilește necesarul de carburanți și lubrifianți, precum și programul de întreținere a tehnicii auto din dotarea Secției parchetelor militare și a parchetelor militare;

t)        urmărește întocmirea formelor legale de scoatere din inventar a bunurilor degradate, distruse sau transferate, precum și de lichidare a mijloacelor fixe scoase din uz din dotarea Secției parchetelor militare șî a parchetelor militare;

ț)        solicită compartimentelor de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale întocmirea proiectelor planurilor de investiții, de reparații capitale și curente pentru Secția parchetelor militare și al parchetelor militare, precum și documentațiile tehnice aferente;

u)        pregătește documentația necesară pentru achizițiile de bunuri și prestări de servicii pentru Secția parchetelor militare și parchetele militare;

v)        verifică realitatea consumurilor, precum și cantitățile de materiale din facturile transmise pentru decontare și execută recepția bunurilor achiziționate și a serviciilor prestate pentru Secția parchetelor militare și parchetele militare;

w)        răspunde de realizarea măsurilor proprii de protecție a muncii și de prevenire și stingere a incendiilor;

x)        stabilește și asigură necesarul de mijloace fixe, rechizite și obiecte de inventar și alte materiale necesare desfășurării activității Secției parchetelor militare și a parchetelor militare;

y)        exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția procurorului ierarhic superior.

Biroul economico-financiar și administrativ este condus de un șef birou, ofițer specialist.

 

BIROUL DE DOCUMENTE CLASIFICATE

Personalul din cadrul Biroului de documente clasificate are următoarele atribuții:

a)        efectuează activitățile de primire, înregistrare, redactare, procesare, păstrare, manipulare, multiplicare, transmitere, inventariere, distrugere, arhivare și clasare în mape/dosare a documentelor clasificate;

b)        execută măsurile dispuse de procurorul militar șef secție și de structura de securitate/funcționarul de securitate sub toate componentele de protecție a informațiilor clasificate și ține evidența lucrărilor întocmite;

c)        informează ierarhic cu privire la vulnerabilitățile și riscurile identificate în domeniul protecției informațiilor clasificate și sesizează incidentele de securitate;

d)        îndrumă personalul din structurile similare ale parchetelor militare cu privire la modul de aplicare a măsurilor de protecție a informațiilor clasificate;

e)        îndeplinește orice alte activități specifice protecției documentelor clasificate, potrivit prevederilor legale în vigoare.

Biroul de documente clasificate este condus de un procuror militar șef birou, subordonat direct procurorului militar șef secție.