Serviciul de tehnologia informației funcționează în subordinea directă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Serviciul de tehnologia informației desfășoară activitățile specifice domeniului tehnologiei informației și comunicațiilor, denumit în continuare IT&C, în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și coordonează această activitate la nivelul Ministerului Public, asigurând elaborarea și implementarea Strategiei de informatizare a Ministerului Public și a sistemului judiciar din România, alături de toate instituțiile implicate.
În cadrul Serviciului de tehnologia informației funcționează:
a) Compartimentul de aplicații software;
b) Compartimentul de resurse hardware și comunicații.
Serviciul de tehnologia informației este condus de un specialist IT șef, care are următoarele atribuții:
a) coordonează activitatea IT&C în Ministerul Public;
b) participă la elaborarea Strategiei de informatizare a Ministerului Public și a sistemului judiciar din România, alături de toate instituțiile implicate, și asigură implementarea acesteia;
c) coordonează proiectele IT&C ale Ministerului Public, din dispoziția conducerii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
d) coordonează realizarea, implementarea și exploatarea sistemelor informatice;
e) elaborează și monitorizează strategia de dezvoltare a infrastructurii IT&C a Ministerului Public; în acest sens, analizează, evaluează, formulează propuneri privind asigurarea necesarului de tehnică de calcul și asigură eficientizarea permanentă a utilizării acesteia;
f) monitorizează asigurarea securității informațiilor și protecția împotriva alterării și distrugerii acestora;
g) asigură elaborarea, actualizarea și aplicarea politicii de securitate a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
h) desfășoară activități de coordonare a sistemelor de dezvoltare specifice aplicațiilor informatice majore, inclusiv coordonarea personalului și urmărirea cerințelor proiectelor (informații/date necesare, programare, analiză);
i) desfășoară activități care combină aptitudinile analitice și de proiectare cu cunoștințe adecvate de tehnologie software și hardware, în vederea definirii, proiectării, realizării, testării, implementării și modificării sistemelor informatice ce conțin software ca principală componentă;
j) desfășoară activități de adaptare și/sau de armonizare a soluțiilor hardware, software și a sistemelor de operare, precum și a aplicațiilor existente ori proiectate la necesitățile reale sau estimate ale utilizatorilor, în vederea îndeplinirii cerințelor privind satisfacerea gradului de solicitare (timpul de răspuns, cerințe specifice rezultate în urma activităților specifice Ministerului Public);
k) desfășoară activități de analiză și evaluare a cerințelor pentru aplicațiile informatice noi sau existente și pentru sistemele de operare: proiectare, dezvoltare, testare și întreținere a soluțiilor software pentru satisfacerea acestor cerințe;
l) coordonează activitatea privind instruirea și specializarea specialiștilor IT;
m) exercită orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente sau stabilite prin dispoziția procurorului ierarhic superior.
COMPARTIMENTUL DE APLICAȚII SOFTWARE
Compartimentul de aplicații software are în structură specialiști IT care au următoarele atribuții:
a) creează și întrețin aplicațiile software (realizare, depanare, adaptare, modificare și extindere) ale Ministerului Public;
b) instruiesc personalul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în utilizarea produselor software;
c) participă la toate fazele proiectelor privind achiziționarea sau dezvoltarea de aplicații/produse software, respectiv la: întocmirea caietelor de sarcini, participarea în comisiile privind achizițiile publice, recepția produselor, instalarea, darea în exploatare și administrarea acestora;
d) proiectează, realizează și administrează bazele de date;
e) desfășoară activități de furnizare a expertizei de specialitate și a asistenței practice în managementul sistemelor de baze de date și în utilizarea datelor informatice pentru a răspunde cerințelor sistemului informatic în orice moment al ciclului de viață, în conformitate cu criteriile de calitate definite;
f) desfășoară activități de realizare a analizei în vederea definirii specificațiilor pentru construirea efectivă a sistemelor informatice, susceptibile să răspundă cerințelor utilizatorilor;
g) desfășoară activități de adaptare și/sau de armonizare a soluțiilor hardware, software și a sistemelor de operare, precum și a aplicațiilor existente ori proiectate la necesitățile reale sau estimate ale utilizatorilor, în vederea îndeplinirii cerințelor privind satisfacerea gradului de solicitare;
h) desfășoară activități de realizare a programelor pentru calculator, conform unor specificații predefinite, și asamblarea lor în sisteme coerente, inclusiv testarea în vederea asigurării conformității cu specificațiile;
i) desfășoară activități care combină aptitudinile analitice și de proiectare cu cunoștințe adecvate de tehnologie software, în vederea definirii, proiectării, realizării, testării, implementării și modificării sistemelor informatice ce conțin software ca principală componentă;
j) desfășoară activități de adaptare și/sau de armonizare a soluțiilor software și a sistemelor de operare, precum și a aplicațiilor existente ori proiectate la necesitățile reale sau estimate ale utilizatorilor, în vederea îndeplinirii cerințelor privind satisfacerea gradului de solicitare (timpul de răspuns, cerințe specifice rezultate în urma activităților specifice Ministerului Public);
k) desfășoară activități care combină aptitudinile analitice și de proiectare bazate pe cunoștințe de specialitate cu cunoștințe în utilizarea instrumentelor software sau a limbajelor de programare, în vederea producerii și implementării unor soluții funcționale care să corespundă cerințelor predefinite ori unor necesități organizaționale;
l) desfășoară activități de analiză și evaluare a cerințelor pentru aplicațiile informatice existente sau noi și pentru sistemele de operare: proiectare, dezvoltare, testare și întreținere a soluțiilor software pentru satisfacerea acestor cerințe;
m) administrează aplicațiile și serverele pe care sunt instalate, inclusiv accesul la aplicațiile externe;
n) furnizează servicii de proxy, e-mail și mesagerie instant pentru utilizatorii din rețelele INTERNET și INTRANET;
o) asigură aplicarea politicii de securitate a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în domeniu;
p) realizează arhivarea datelor și restaurarea lor în caz de incident;
q) asigură asistență tehnică și suport pentru personalul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și personalul IT de la parchetele din subordine;
r) întreține și actualizează site-urile Ministerului Public în rețelele INTERNET și INTRANET;
s) asigură securitatea informațiilor și protecția împotriva alterării și distrugerii acestora;
ș) monitorizează accesul la servicii, aplicații și servere;
t) instalează și configurează servere și firewall-uri;
ț) îndeplinesc orice alte sarcini din dispoziția specialistului IT șef.
Specialiștii IT din cadrul compartimentului răspund pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1).
Activitatea Compartimentului de aplicații software este coordonată de un specialist IT desemnat de specialistul IT șef al Serviciului de tehnologia informației.
COMPARTIMENTUL DE RESURSE HARDWARE ȘI COMUNICAȚII
Compartimentul de resurse hardware și comunicații are în structură specialiști IT care au următoarele atribuții:
a) participă la toate fazele realizării proiectelor privind achiziționarea de sisteme informatice și achiziționarea de servicii pentru rețelele de calculatoare, respectiv la: întocmirea caietelor de sarcini, participarea în comisiile privind achizițiile publice, recepția sistemelor, instalarea, darea în exploatare și administrarea acestora;
b) asigură managementul infrastructurii 1T&C;
c) asigură securitatea informațiilor și protecția împotriva alterării și distrugerii acestora;
d) monitorizează desfășurarea activităților în cadrul contractelor de service și întreținere preventivă pentru echipamentele din dotare;
e) desfășoară activități de realizare a analizei în vederea definirii specificațiilor pentru construirea efectivă a sistemelor informatice, susceptibile să răspundă cerințelor utilizatorilor;
f) desfășoară activități care combină aptitudinile analitice și de proiectare cu cunoștințe adecvate de tehnologie hardware pentru deservirea activității software, în vederea definirii, proiectării, realizării, testării, implementării și modificării sistemelor informatice ce conțin software ca principală componentă;
g) activități de adaptare și/sau de armonizare a soluțiilor hardware și a sistemelor de operare, precum și a aplicațiilor existente ori proiectate la necesitățile reale sau estimate ale utilizatorilor, în vederea îndeplinirii cerințelor privind satisfacerea gradului de solicitare (timpul de răspuns, cerințe specifice rezultate în urma activităților specifice Ministerului Public);
h) desfășoară activități care combină aptitudinile analitice și de proiectare bazate pe cunoștințe de specialitate cu cunoștințe în utilizarea instrumentelor software sau a limbajelor de programare, în vederea producerii și implementării unor soluții funcționale care să corespundă cerințelor predefinite ori unor necesități organizaționale in vederea susținerii mediilor de dezvoltare, testare, implementare și după caz a asigurării fluxului de lucru în caz de dezastru;
i) desfășoară activități care combină aptitudinile analitice și de proiectare cu cunoștințe adecvate de tehnologie software și hardware, în vederea definirii, proiectării, realizării, testării, implementării și modificării sistemelor informatice;
j) desfășoară activități de analiză și evaluare a cerințelor pentru aplicațiile informatice existente sau noi și pentru sistemele de operare: proiectare, dezvoltare, testare și întreținere a soluțiilor software pentru satisfacerea acestor cerințe;
k) instalează, configurează și administrează sistemele de operare utilizate în instituție;
l) instalează și configurează servere și echipamente de tipul "Storage Area Network" (SAN-uri);
m) instalează, configurează stații de lucru, imprimante, scannere și alte echipamente;
n) instalează și configurează echipamente de rețea;
o) asigură asistență tehnică și suport pentru personalul Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție și personalul IT de la parchetele din subordine;
p) exploatează și monitorizează sistemul de comunicații de arie extinsă (WAN);
q) administrează rețelele locale (LAN);
r) monitorizează accesul în cadrul rețelelor (LAN, WAN);
s) asigură aplicarea politicii de securitate a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în domeniu;
ș) îndeplinesc orice alte sarcini din dispoziția specialistului IT șef.
Activitatea compartimentului de resurse hardware și comunicații este coordonată de un specialist IT desemnat de specialistul IT șef al Serviciului de tehnologia informației.